fbpx

Nepodceňujte zvuk

Spoustu zákazníků bere zvuk jako podřadnou součást obrazu, který se nahraje přímo na kameru, a který se potom stříhá stejně jako video stopa. Takže kolem něj není skoro žádná práce.

Není to pravda. Když se ale podíváme, jak to chodí v profesionálních postprodukčních studiích, zjistíme, že zpracování zvuku je věnováno přibližně stejně práce (času) jako zpracování obrazu.

Mikrofony zabudované v kameře

GY HM600 large

Také nahrávání zvuku není jen tak. Pravděpodobně víte, že nahrávat zvuk přímo na mikrofon kamery není nejlepší volba. Je k tomu hned několik důvodů. Zabudované mikrofony v kameře mohou být nekvalitní. I když to není vždy tak úplně pravda.

V amatérské tvorbě se považuje za kvalitní mikrofon takový, s kterým dokážeme zaznamenat řeč tak, aby jí bylo rozumět. A okolní ruchy tak, aby byly poslouchatelné. Ty ruchy, který mají mít nějaký informační význam je třeba zaznamenat tak, aby byl tento význam pochopitelný. Lepší důvod, proč nenatáčet na mikrofon kamery je ten, že hodně kamer ukládá materiál na MiniDV kazetu. Tato kazeta musí být rozpohybována nějakou mechanikou, která bývá většinou trochu hlučná.

Tento hluk sice není moc velký, ale protože bývá zabudovaný mikrofon mechanice relativně blízko, je nakonec slyšet na výsledné nahrávce. Tento problém má hodně kamer. Např. i populární kamera Canon HV20/30/40, která spadá do cenové kategorie okolo 20–25 tisíc Kč.

Nejhorší ale u zabudovaných mikrofonu bývá to, že s nimi nemůže manipulovat nezávisle na kameře. Chceme totiž dosáhnout toho, aby byl mikrofon co nejblíž snímanému zdroji zvuku. A dalo by se říct, že tím pádem i co nejdál od zdrojů zvuku, který v nahrávce nechceme.

Se zabudovanými mikrofony bývá dost problém natáčet z dálky a s velkým přiblížením zoomu kamery (velká ohnisková vzdálenost), což je vhodné, když potřebujeme zmenšit hloubku ostrosti a k dalším věcem (s jinou ohniskovou vzdáleností se mění i perspektiva, což muže sloužit jako určitý výrazový prostředek filmové řeči).

Samozřejmě bývá problém i při natáčení celku, kde jsme od zdroje zvuku také relativně daleko.

Externí mikrofony

AKG C1000S1 2Dostáváme k externím mikrofonům. Za vhodných podmínek lze natočit i na zabudovaný mikrofon relativně kvalitní zvuk (pokud budeme natáčet v tichém prostředí, kamera bude pořád relativně blízko hercům a herci budou zřetelně vyslovovat).

Nám se bude hlavně jednat o mikrofony, se kterými může snímat z určité vzdálenosti (tzn. že to nebudou zejména takové ty mikrofony do ruky, známé z koncertů a televize).

Mikrofon by měl být co nejblíž (nebo zdroji zvuku), samozřejmě ale tak, aby nebyl vidět. Pozor ale na moc velké přiblížení, kdy může vzniknout zkreslení zvuku (zesílení nízkých frekvencí, tzv. proximity effect).

Záznamová zařízení

R24 slantZvuk který mikrofonem snímáme taky musíme někam zaznamenat. Často se mikrofon zapojuje přímo do kamery.

Pokud do ní mikrofon připojíme, vyřadí se z činnosti mikrofon zabudovaný v kameře a na pásku nebo jiné médium se zvuk z mikrofonu ukládá synchronně s obrazem

Ještě lepší řešení je nějaké přenosné záznamové zařízení typu diktafon. Díky tomu nebude mikrofonista závislý na kameramanovi.

Nebudou muset vést kabely z mikrofonu do kamery a potom zpět z kamery do sluchátek mikrofonisty. Jako přenosná záznamových zařízení používáme Zoom H4n a ZOOM R24, ke které má 8 vstupů.